top of page
New Project.png
לסיפורים של עוד מרצים

חרדה בנסיעה ברכבת

אימאן אטרש
אימאן אטרש

התאמות במהלך הופעה

אפרת שוהם
אפרת שוהם

הנגשות מרגשות במכללה

נועם נוב
נועם נוב

התקף חרדה בטיסה

כפיר יפת
כפיר יפת

הסיפור של איה

איה, אמא לשניים המתמודדת עם פוסט טראומה, משתפת בחוויה מאתגרת של ביקור בפוד קורט בקניון עם ילדיה. דרך סיפורה האישי, היא מתארת את הקושי הרב בהתמודדות עם מקום הומה אדם, ואת רגע המפנה שהתרחש כשפנתה לעזרה לאחד העובדים במקום. הסיפור ממחיש כיצד מודעות לצרכים של אנשים עם מוגבלויות והיענות אנושית פשוטה יכולים להפוך חוויה בלתי אפשרית לאפשרית

איה וקסלר

הכנה לבילוי בפוד קורט בקניון


ביום חופש החלטתי לצאת עם שני הילדים לקניון – בילוי שכולל ביקור ברשת מזון בקניון וסרט בקולנוע. כבר כמה ימים לפני כן התחלתי להתכונן נפשית לאירוע, מתוך הבנה שהחוויה הזו יכולה להיות מאתגרת עבורי. יש לי קושי עם סיטואציות של המון וקהל רב, ואני מזהה שזה קשור להתמודדות שלי עם פוסט טראומה. פעם, הייתי אדם שאוכל את הבמה בלי פחד, והיום אני נמנעת ממקומות כמו הופעות או קניונים בחופש.


תכננתי את היום כך שלא אהיה עייפה מדי, כדי להפחית את רמות החרדה. אני יודעת שאם אגיע לסיטואציה מלחיצה כשאני עייפה, יהיה לי קשה יותר לווסת את עצמי. העצבים יוצאים, אני מרגישה חשופה ופחות בשליטה. כשהלחץ מתגבר, אני חווה שיתוק פיזי, ולעיתים קרובות פשוט מסתובבת והולכת. זה פוגע בתחושת המסוגלות שלי כהורה – אני מרגישה שמנעתי מהילדים חוויה נורמטיבית של חופשה בגלל הקשיים שלי, וזה משפיע ישירות על המצב הנפשי שלי ומאוד חשוב לי שהילדים ירגישו שאנחנו משפחה "נורמלית" שיכולה לבלות בקניון ביום חופש.



חוויית הקנייה ברשת המזון


כשהגענו לרשת המזון, כבר במבט ראשון ראיתי שזה הולך להיות מאתגר. עמדנו מול קהל גדול של אנשים שנדחקו סביב מכונות ההזמנה. המכונות פזורות משני הצדדים, ומסביבן יש קבוצות גדולות של אנשים, ילדים רועשים והורים שקוראים בקול "סליחה, אתה יכול לנקות לי?". הרעש חזק, צעקות של האנשים, הריחות של האוכל והשמן מכבידים, ואני מרגישה שאני הולכת ומוצפת. היה קשה להבין איפה מתחיל התור ואיפה הוא נגמר – חלק עמדו בתור מסודר, אבל אחרים פשוט התאספו בקבוצות אקראיות, והיה נראה שאף אחד לא באמת יודע מה קורה. כשאני מגיעה למכונת ההזמנה, אני מוצאת את עצמי נצמדת למסך שעליו מופיעים מספרי ההזמנות – מנסה לעקוב אחרי מה בהכנה ומה מוכן – אבל פשוט בוהה בו, בלי יכולת להתמקד או להירגע. תחושת השליטה שלי מתרופפת, והכול נראה כאוטי ומבלבל.

עמדתי שם, מנסה להחזיק את עצמי ולא לאבד שליטה מול הילדים. הלב מתחיל לדפוק במהירות, הגוף רועד, ואני מרגישה איך הכול יוצא ממני – מתפרצת על הילדים בלי יכולת לווסת את עצמי. בתוך כל זה, אני מודעת לחלוטין למה שקורה, אבל אין לי שליטה על המצב. הרגעים האלה בלתי נסבלים, ואני חוזרת למחשבה המציקה – "זה רק לקנות אוכל, למה זה כל כך קשה?". אני מתלבטת אם להמציא לילדים תירוץ למה אנחנו צריכים ללכת, או לנסות להתמודד בכל זאת. ואז עולות שוב המחשבות – "זה רק לקנות אוכל בחוץ..".

בקשת עזרה

ניגשתי לילד שעובד שם,  שאלתי אותו: "תגיד, אתה יודע מה זה פטור מתור?" שיחקתי אותה רגועה, למרות שבתוכי הכול סער. הוא הסתכל עליי, גמגם קצת ונראה מבולבל, ואמר בקצרה: "לא." כאילו לא הבין למה אני פונה אליו.


עצרתי והסברתי: "אז תכיר – זה פטור מתור. זה אומר שיש לי מגבלה שבגללה קשה לי לעמוד בתור ואני יכולה להימנע מלעמוד בתור בגלל זה. אני יודעת שאתם לא חייבים לקבל את זה פה, אבל יש מצב שתעזור לי?" הוספתי בפשטות: "אני רק רוצה להזמין שתי ארוחות ילדים. תעזור לי."


לשמחתי, הוא ענה מיד: "אין בעיה, גברת, אני איתך." הוא היה מקסים, באמת אחלה ילד. הוא ביקש שאגיד לו בדיוק מה אני רוצה, לקח את ההזמנה ישירות במחשב שלו, ואז הפתיע כשאמר: "חכי לי כאן, אני אביא לך את המגשים."


באמצע הפוד-קורט העמוס בחיפה, הוא לא רק הכין את ההזמנה אלא גם ליווה אותנו לשולחן. בזכותו, הצלחנו למצוא מקום לשבת – זה לא דבר מובן מאליו במקום כזה. הילדים התיישבו ואכלו, ואני ישבתי שם, עדיין מנסה להסדיר את הנשימה.


אמרתי לו: "תודה, אתה לא מבין מה עשית עבורי." הרגשתי צורך להסביר: "זה ההבדל בין להצליח לצרוך שירות לבין לברוח מהמקום, להסתגר באוטו עם משקפי שמש, ולבכות את החיים שלי כי שוב לא הצלחתי." החוויה הזו, אם הייתה משתבשת, יכלה לדחוף אותי למיטה ליומיים.

מה אפשר ללמוד מהסיפור שלי?
  • הנגישות אמורה לאפשר את קבלת השירות מבלי שאצטרך להסביר ולבקש שוב ושוב עזרה.

  • ככל שההנגשה תהפוך לחלק אינטגרלי מהשירות, ארגיש פחות אשמה ופחות ביקורת עצמית, ואוכל להרגיש בנוח יותר במרחב הציבורי בלי חשש או פחד.

  • היחס האנושי יכול לשפר את החוויה באופן משמעותי: העובד שיפר לי ולילדיי את כל החוויה ועזר לי לצרוך את השירות.

הסיפור של איה

אופס! יש תקלה בשליחה הטופס 

התחברתם? תרצו לשמוע עוד בהרצאה?

המרצים בתוכנית הם מתמודדי נפש אשר משתפים מניסיונם האישי כלקוחות ומעבירים תובנות וכלים לנותני שירות.

לסיפורים של עוד מרצים

חרדה בנסיעה ברכבת

אימאן אטרש

התאמות במהלך הופעה

אפרת שוהם

הנגשות מרגשות במכללה

נועם נוב

התקף חרדה בטיסה

כפיר יפת
bottom of page