top of page
New Project.png

מהי הזכות לשימוש בחיית שירות?

הזכות לכניסה עם חיית שירות מחייבת כל עסק או מקום ציבורי המעניק שירותים לאפשר כניסה של אדם עם מוגבלות יחד עם חיית השירות שלו. חיית שירות היא בעל חיים שעבר הכשרה מסודרת כדי לסייע לאדם עם מוגבלות בביצוע משימות יומיומיות, לדוגמה, הרמת חפץ שנפל. חשוב להדגיש כי חיית שירות אינה חיית ליווי רגשי, והחוק בישראל אינו מכיר בזכויות חיית ליווי רגשי.


כיצד ניתן לממש את הזכות?

מותר ללקוחות להיכנס עם חיית השירות שלהם למקומות ציבוריים, למעט במקומות שהחוק קובע בהם איסור מפורש לדוגמה ספארי, מחלקה אונקולוגית, מעבדות סטריליות.


כיצד לקוח יכול להיכנס עם חיית שירות למקום ציבורי?

  • הלקוח מציג את חיית השירות ומסביר כי מדובר בחיית שירות שקיבלה אישור.

  • ניתן לבקש מהלקוח:

  1. להציג תעודה או מכתב מהארגון שאילף את חיית השירות.

  2. להסביר כיצד החיה מסייעת לו.

חשוב לדעת

החל מ-1 ביולי 2025, הזכות תינתן רק לבעלי "תעודת חייב בסיוע".
עד אז, יש להעניק את השירות גם למי שאין ברשותו תעודה, כל עוד החיה לובשת אפודה המזהה אותה כחיית שירות או כחיית שירות באימון.

כלב השירות שלי, צ'רלי, למד כיצד לעזור לי עם כל מיני תופעות שקשורות לפוסט טראומה שלי מהשירות הצבאי. למשל כשאנחנו הולכים ברחוב הוא יודע לאותת לי שאנשים מתקרבים מאחורינו כדי שלא אבהל.

שם ושם משפחה

עיר בארץ

שם ושם משפחה

שימוש בחיית שירות

מהי הזכות לקבלת עזרה אנושית?

מטרת הזכות היא לסייע ללקוח בתהליך קבלת השירות, כך שיהיה נגיש, מובן ונוח יותר. לקוחות הזקוקים לכך, זכאים לבקש ולקבל עזרה אנושית בזמן קבלת השירות, ללא צורך בהצגת תעודה המוכיחה את המוגבלות.


איזה עזרה אנושית צריך לתת?

  • הסבר על השירות ועל תהליך קבלת השירות: למשל תיאור בעל פה של התפריט במסעדה או למשל הדרכה ברורה על השלבים הנדרשים על מנת לקבל שירות בנקאי.

  • סיוע במילוי טפסים: הסבר וסיוע במילוי הטפסים הנדרשים במהלך השירות.

  • סיוע בהפעלה של מתקנים או מכשירים: למשל, עמדות תשלום בחניונים או סופרמרקטים או מכשירים דומים הנמצאים במקום מסחרי.

  • עזרה במציאת מוצרים ובהבאתם לקופה או לשולחן: לדוגמה עזרה במציאת מוצרים  בסופרמרקט או עזרה בהעברת האוכל מהדלפק אל השולחן בבתי קפה.

  • סיוע במציאת מקום: סיוע במציאת מקומות ישיבה שהוזמנו מראש או מקום פנוי במקרה שאין הזמנה מראש, למשל במסעדות, אולמות קולנוע ותאטרון.


איך הלקוח יקבל את הזכות?

  • לקוחות הזקוקים לעזרה אנושית יפנו לנותן השירות ויבקשו את הסיוע הנדרש.

  • על נותן השירות להיענות לבקשה ולסייע בהתאם לאפשרויותיו וליכולתו במקום.

בסופו של דבר, ככל שנתכונן לנסיעה לחו”ל, הטיול עצמו או החופשה בדרך כלל יביאו איתם אתגרים לא צפויים עבורנו. אני יודעת שכאן בישראל, בכל אחד משדות התעופה, אנחנו זכאים להנגשה מלאה של כל תהליך הרישום לטיסה (צ’ק אין). יש גם אפשרות לקבל ליווי מעובדי שדה התעופה, שיכולים ללוות אותנו גם בזמן הבידוק הביטחוני או ביקורת הדרכונים, רק צריך לפנות כמה ימים מראש לרכז הנגישות של שדה התעופה ולבקש את זה.

שם ושם משפחה

עיר בארץ

שם ושם משפחה

קבלת עזרה אנושית

מהי הזכות לליווי?

לקוחות עם מוגבלות זכאים לבקש מנותן השירות ללוות אותם לאורך תהליך קבלת השירות. הליווי נועד לסייע ללקוח להתמצא בתוך המבנה בו ניתן השירות, להגיע למקום המבוקש בתוך המבנה, וכן לקבל תמיכה במהלך השירות עצמו או בזמן ההמתנה לשירות, בהתאם לצורך.


מתי נדרש ללוות אדם?

על פי חוק הנגישות לשירותים ציבוריים, ליווי לצורך התמצאות יינתן כאשר המבנה שבו מסופק השירות כולל יותר מקומה אחת או מספר רב של חדרים. למשל במשרדיי ממשלה או עירייה וכן בגופים ציבוריים דוגמת המוסד לביטוח לאומי. יחד עם זאת, אנו ממליצים לכל ארגון להציע ליווי אישי ללקוחות הזקוקים לכך.


כיצד ניתן לסייע במימוש הזכות?

  • חשוב לפרסם את האפשרות לקבל ליווי אישי מטעם הארגון וכיצד לפנות כדי לבקש ולתאם מראש. הפנייה של הלקוח יכולה להיות לרכז הנגישות או לאדם אחר בארגון.

  • הלקוח צריך לדעת גם מי ילווה אותו כאשר יגיע לארגון לקבל שירות ואיפה יפגוש אותו.

בעבר, לפני שהייתי מגיעה, הייתי מתקשרת למקום ומבקשת תיאור מדויק לפרטי פרטים וכותבת אותו על פתק. למשל, כמה צעדים יש בין דלת הכניסה למעלית, האם פונים ימינה או שמאלה כשיוצאים מהמעלית, כמה חדרים יש בקומה ולאיזה חדר בדיוק אני אמורה להגיע. היום, האפשרות שאחד העובדים ילווה אותי ממש מהכניסה ועד הפקיד הפכה את החיים שלי לקלים ויעילים הרבה יותר.

שם ושם משפחה

עיר בארץ

שם ושם משפחה

קבלת ליווי לצורך התמצאות

מהי הזכות לפטור מתשלום למלווה?

לקוחות בעלי תעודת נכה מהמוסד לביטוח לאומי שכתוב עליה "פטור מתשלום למלווה" זכאים להיכנס בליווי אדם אחד נוסף ללא תשלום.

  • כאשר יש מחיר מיוחד לאנשים עם מוגבלות, יש לאפשר גם למלווה של האדם עם המוגבלות להיכנס בחינם, אפילו אם בעל התעודה משלם את המחיר המוזל עבור אנשים עם מוגבלות.

  • אם הכרטיס נרכש מראש, חשוב לאפשר מימוש של הפטור מתשלום למלווה בתהליך הקנייה (למשל, דרך שליחת תמונה של תעודת הנכה במייל).

היכן ניתן לממש את הפטור?

פטור מתשלום למלווה ניתן למימוש במקומות בהם הכניסה מותנת בתשלום והיא למרחב פתוח. לדוגמה: מוזיאונים, גני חיות, בריכות, גנים ציבוריים ועוד. הפטור לא חל במקומות בהם ניתנת למלווה הקצאת שירות פרטני, כמו מושב בקולנוע, חדר במלון, או שירותים אישיים. כמו כן, הפטור אינו חל בתחבורה ציבורית.


מי זכאי לפטור מתשלום למלווה?

פטור מתשלום למלווה ניתן לאנשים מהקבוצות הבאות:

  • ילדים עד גיל 12 המקבלים קצבת שירותים מיוחדים, לפי חוק הביטוח הלאומי.

  • נערים ונערות מגיל 12 עד 18 עם מוגבלות שכלית, נפשית או על הרצף האוטיסטי, לפי חוק הביטוח הלאומי.

  • אנשים מעל גיל 18 עם מוגבלות שכלית, נפשית, או על הרצף האוטיסטי, שנקבעה להם נכות רפואית של 50% לפחות, לפי חוק הביטוח הלאומי.

  • מקבלי קצבת סיעוד, לפי חוק הביטוח הלאומי.

"הנוכחות של איציק נותנת לי תחושת ביטחון ומאפשרת לי לצאת מהבית. כשהוא לידי אני יודעת שגם אם אחווה התקף אפילפסיה באמצע ההופעה, או אשכח איפה הנחתי את התיק שלי – איציק שם ויודע בדיוק מה צריך לעשות."

שם ושם משפחה

עיר בארץ

שם ושם משפחה

פטור מתשלום למלווה

לקוחות עם תעודת נכה מביטוח לאומי שכתוב עליה "פטור מהמתנה בתור" זכאים לקבל שירות מבלי לחכות בתור. זכות זו נועדותים.

ה להקל על אנשים עם מוגבלות ולסייע להם בגישה מהירה יותר לשיר


כיצד מקבלים את השירות ללא המתנה בתור?

הלקוח צריך להציג את תעודת הנכה בפני אחד מנותני השירות במקום (כמו שומר בכניסה, פקיד, מזכירה, קופאי או מנהל).


מתי לקוח לא יכול להשתמש בזכות לפטור מהתור?

  • בשירותים עם הזמנת תור מראש, כמו קביעת פגישה או שירות עם תור מסודר.

  • במקרים בהם מדובר בתור של רכבים, כמו בכניסה לגן לאומי או חנייה למכוניות.

  • הפטור לא חל בתחבורה ציבורית ובשירותי בריאות.

  • גם במקרים בהם לא ניתן להשתמש בזכות, יש להתחשב בכך שמדובר באדם עם מוגבלות ובצרכים שלו שנובעים מהמוגבלות.

מתי לקוח לא יכול להשתמש בזכות לפטור מהתור?

  • בשירותים עם הזמנת תור מראש, כמו קביעת פגישה או שירות עם תור מסודר.

  • במקרים בהם מדובר בתור של רכבים, כמו בכניסה לגן לאומי או חנייה למכוניות.

  • הפטור לא חל בתחבורה ציבורית ובשירותי בריאות.

  • גם במקרים בהם לא ניתן להשתמש בזכות, יש להתחשב בכך שמדובר באדם עם מוגבלות ובצרכים שלו שנובעים מהמוגבלות.


מידע חשוב נוסף אודות הזכות לפטור מתור

  • גם אם לקוח זכאי מציג את תעודת הנכה, נותן השירות יסיים את התהליך שהחל עם האדם שמולו ולאחר מכן יתפנה לכבד את הזכות לפטור מתור.

  • לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, ניתן לדרוש להציג את תעודת הנכה, אך אין לשאול את האדם מדוע הוא זכאי להנגשה זו.

  • במידה ובעל התעודה הוא מעל גיל 16, ניתן לדרוש לראות גם תעודה מזהה עם תמונה.

  • כאשר יש יותר מנותן שירות אחד, יש להפנות את הלקוח הזכאי לפטור מתור לנותן השירות הבא שמתפנה. אסור לייצר "תור של פטורים מתור".

  • הורה שמגיע לקבל שירות יחד עם ילד אשר זכאי לפטור מתור, יכול להשתמש בפטור גם אם השירות הוא עבורו ולא עבור הילד.

  • בעסקים בהם יש קופה נגישה לאנשים עם מוגבלות, כל אדם עם מוגבלות זכאי להשתמש בה, גם אם אין ברשותו כרטיס המקנה פטור מתור.

"הייתה לי עגלה מלאה במוצרים אבל ההמתנה בתור הייתה קשה מנשוא עבורי, בשלב מסוים כבר הרגשתי ממש רע. עזבתי את העגלה שם והלכתי הביתה בלי לקנות כלום."

שם ושם משפחה

עיר בארץ

שם ושם משפחה

פטור מתור

התאמות נגישות על פי חוק

התאמות נגישות על-פי חוק

הנגשה לאנשים עם מוגבלות היא זכות שמוענקת להם בחוק, ומטרתה להבטיח גישה שוויונית ונוחה לשירותים. כל אדם עם מוגבלות זכאי למגוון שירותים מותאמים אישית, כולל פטור מהמתנה בתור, פטור מתשלום למלווה, קבלת ליווי אישי, קבלת עזרה אנושית ושימוש בחיות שירות, כל זאת בהתאם לחוקי הנגישות והזכויות המובטחות בחוק

נושאים נוספים 

למה להנגיש עסקים

מהי התמודדות נפשית?

השירות שלכם בעיניי מתמודדי נפש

הנגשה למתמודדי נפש - צעדים פשוטים לשיפור השירות

אני זוכרת את הפעם הראשונה שהחלטתי שאני לא מוותרת על הזכות לפטור מתור. עמדתי בתור לקופה, הידיים רעדו לי, ובכל זאת הצגתי את הכרטיס. האדם לידי כעס ואמר לקופאית שהיא לא צריכה לתת לי לעקוף, כי אני לא נכה. הסתובבתי אליו ועניתי בחיוך שיש מוגבלויות שלא נראות. בנוסף אמרתי שהפטור מגיע לי לפי החוק ולכן הקופאית חייבת לתת לי אותו. המשפט הזה התקבל בצורה מפתיעה וטובה גם מצד האנשים האחרים בתור, ומאותו היום אימצתי אותו.

שושי, בת 47

ירוחם

avatar
bottom of page